Інна Чміль, керівник секції психології районної філії ВОМАН, учитель НВК «Маневицька ЗОШ І-ІІІ ст. №2-гімназія ім. А.П.Бринського», учасниця ІV міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології».
- Інно Леонідівно, мені, як випускниці школи №2-гімназії, приємно тримати у руках збірник статей міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології», де серед матеріалів наукових розвідок вчених Волині, Тернопільщини, Полтавщини, Польщі є Ваша робота «Особистість в умовах інформаційного суспільства». Я знаю, що Ви вже вдруге взяли участь у такій конференції. Що це Вам дає?
- Психологія – це моя перша професійна освіта. Мені цікаво займатися проблемами, пов’язаними з підлітками. У даному випадку йдеться про Інтернет-залежність, тобто про те, що в багатьох випадках захоплення комп’ютером зовсім не йде на користь 11-15-літнім.
Сьогодні в Україні роль комп’ютера в процесі соціалізації підлітка вивчається мало, а особливо у тому випадку, коли захоплення переросло в залежність. Даний вид залежності розглядається поряд з іншими видами залежності, і до корекції поведінки для усунення цього явища застосовуються такі ж підходи, як, наприклад, до нарко- чи алкозалежних. Тобто до особи, що має комп’ютерну залежність, традиційно застосовують методи реабілітації.
- Що є причиною Інтернет-залежності серед підлітків?
- Таких причин виділяється п’ять:
1. Кіберсексуальна залежність – нездоланне бажання до відвідування порносайтів, обговорення сексуальної тематики в чатах чи спеціальних телеконференціях «для дорослих».
2. Пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств – надмірна кількість знайомих і друзів у Мережі, великі об’єми листування, постійна участь у форумах.
3. Нав’язлива «фінансова» потреба у Мережі – гра в онлайнові ігри (як азартні, так і рольові), постійні покупки чи участь в Інтернет-аукціонах.
4. Інформаційне перевантаження (нав’язливий web-серфінг) – нескінченні подорожі по Мережі, пошук інформації по базах даних і пошукових сайтах.
5. Комп’ютерна залежність – нав’язлива гра в комп’ютерні ігри або програмування та інші види комп’ютерної діяльності по Мережі.
У школярів підліткового віку залежність від Інтернету може свідчити також про наявність психологічних проблем – нереалізованості в колі спілкування, проблемних відносин у родині, труднощів з навчанням, від яких підліток поринає в більш успішне віртуальне життя.
- Я читала, що експерти радять проводити за комп’ютером не більше двох годин на день.
- Так, для того, щоб уникнути цієї проблеми, потрібно себе контролювати, враховувати певні обмеження в часі.
Комп’ютер – невід’ємний елемент життя сучасної молоді. Ми повинні вивчати та користуватися ним, але й водночас завжди пам’ятати про те, що існує велика небезпека у такому, здавалося б, невинному предметі технологічної еволюції.
Розмовляла
Вікторія НЕКРИТЮК.